[Przejdź do treści]

Informujemy, że od 22 maja 2023 r. Urząd Miejski w Zabrzu posiada nową stronę Biuletynu Informacji Publicznej, dostępną pod adresem: https://bip.miastozabrze.pl/.

Zabrze  -  Podatki i opłaty lokalne
Treść Dokumenty i Uchwały Ikona informacji

Klienci mogą załatwić swoje sprawy dotyczące podatku od nieruchomości od osób prawnych w Wydziale Podatków i Opłat Lokalnych w budynku Urzędu Miejskiego w Zabrzu przy ul. Powstańców Śl. 5-7, I piętro pok. 117.

Wymiar podatku pok. 117, tel. 32 37 33 361

Księgowość podatkowa pok. 119, tel. 32 37 33 418

Kto jest podatnikiem podatku od nieruchomości?

Podatnikami podatku od nieruchomości są osoby prawne, jednostki organizacyjne,
w tym spółki, nieposiadające osobowości prawnej, będące:

-właścicielami nieruchomości lub obiektów budowlanych

-posiadaczami samoistnymi nieruchomości lub obiektów budowlanych

-użytkownikami wieczystymi gruntów

-posiadaczami nieruchomości lub ich części albo obiektów budowlanych lub ich części, stanowiących własność Skarbu Państwa lub jednostki samorządu terytorialnego, jeżeli posiadanie: wynika z umowy zawartej z właścicielem, Krajowym Ośrodkiem Wsparcia Rolnictwa lub z innego tytułu prawnego, z wyjątkiem posiadania przez osoby fizyczne lokali mieszkalnych niestanowiących odrębnych nieruchomości, jest bez tytułu prawnego

Przedmiot opodatkowania w podatku od nieruchomości?

Opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości podlegają następujące nieruchomości lub obiekty budowlane:

grunty
budynki lub ich części
budowle lub ich części związane z prowadzeniem działalności gospodarczej

Podstawę opodatkowania stanowi:

dla gruntów - powierzchnia tych gruntów

dla budynków lub ich części - powierzchnia użytkowa,

dla budowli lub ich części związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej - wartość, o której mowa w przepisach o podatkach dochodowych, ustalona na 1 stycznia roku podatkowego, stanowiąca podstawę obliczania amortyzacji w tym roku, nie pomniejszona o odpisy amortyzacyjne , a w przypadku budowli całkowicie zamortyzowanych- ich wartość z 1 stycznia roku, w którym dokonano ostatniego odpisu amortyzacyjnego. Jeżeli natomiast budowla jest przedmiotem leasingu i odpisów dokonuje korzystający, w przypadku jej przejęcia przez właściciela, do celów określenia podstawy opodatkowania przyjmuje się wartość początkową przed zawarciem pierwszej umowy leasingu, zaktualizowaną i powiększoną o dokonane ulepszenia oraz nie pomniejszoną o spłatę wartości początkowej. W przypadku kiedy od budowli lub ich części nie dokonuje się odpisów amortyzacyjnych, podstawę opodatkowania stanowi ich wartość rynkowa określona przez podatnika.

 

 

Kiedy powstaje, a kiedy wygasa obowiązek podatkowy?

Obowiązek podatkowy powstaje od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstały okoliczności uzasadniające powstanie tego obowiązku. Jeżeli okolicznością, od której jest uzależniony obowiązek podatkowy, jest istnienie budowli albo budynku lub jego części, obowiązek podatkowy powstaje 1 stycznia roku następującego po roku, w którym budowa została zakończona albo w którym rozpoczęto użytkowanie budynku lub jego części przed ich ostatecznym wykończeniem. Jeżeli w trakcie roku podatkowego zaistniało zdarzenie mające wpływ na wysokość opodatkowania w tym roku, a w szczególności zmiana sposobu wykorzystywania przedmiotu opodatkowania lub jego części, podatek ulega obniżeniu lub podwyższeniu, poczynając od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiło to zdarzenie. Obowiązek podatkowy wygasa z upływem miesiąca, w którym ustały okoliczności uzasadniające ten obowiązek.

Obowiązki osób prawnych, jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej oraz termin płatności.

Osoby prawne, jednostki organizacyjne oraz spółki niemające osobowości prawnej są obowiązane składać:

1. W terminie do 31 stycznia, organowi podatkowemu właściwemu ze względu na miejsce położenia przedmiotów opodatkowania, deklaracje w sprawie podatku od nieruchomości na dany rok podatkowy, sporządzone na formularzu według ustalonego wzoru, a jeżeli obowiązek podatkowy powstał po tym dniu - w terminie 14 dni od dnia zaistnienia okoliczności uzasadniających powstanie tego obowiązku.

2. W razie zaistnienia zdarzenia mającego wpływ na wysokość opodatkowania w tym roku, a w szczególności zmiana sposobu wykorzystywania przedmiotu opodatkowania lub jego części, odpowiednio skorygowane deklaracje - w terminie 14 dni od dnia zaistnienia tego zdarzenia.

Obliczony w deklaracji podatek od nieruchomości należy wpłacać bez wezwania na rachunek budżetu właściwej gminy, w ratach proporcjonalnych do czasu trwania obowiązku podatkowego, w terminie do 15 każdego miesiąca, a za styczeń do 31 stycznia.

Wymagane dokumenty w zakładce "Dokumenty i Uchwały".

 Numer konta bankowego, na który należy wpłacać podatek od nieruchomości:

ING Bank Śląski S.A. 57 1050 1230 1000 0023 5387 1094

Jednocześnie informuje się, że podatek od nieruchomości można wpłacać na indywidualny numer rachunku bankowego, o którym Podatnicy zostali poinformowani.

Zwolnienia w podatku od nieruchomości

Informacje dotyczące zwolnień w podatku od nieruchomości znajdują się w części "Pomoc publiczna".

Podstawa prawna

1. Ustawa z dnia 12.01.1991 roku o podatkach i opłatach lokalnych.

Kliknij aby pobrać plik Ikona informacji